010 - 321 61 45
Duidelijke propositie of gemakzucht?
Home » Blog » Duidelijke propositie of gemakzucht?

Duidelijke propositie of gemakzucht?

30 november 2018


In Nederland zijn we zo servicegericht. Geen ondernemer, geen bedrijf dat het niet meldt in zijn propositie. Maar je prikt er zo doorheen. The proof is the eating en dagelijks ondervind je dus de botte houding, die men aanprijst als dienstverlenend. Waarom zeg je niet gewoon dat je bot bent. Noem het direct, onomwonden, duidelijk. Dat is eerlijk en onderscheidend.

Winst als drijfveer

Neem de retail. Open van 8 tot 20 uur, 7 dagen per week. Geweldig? Voor veel mensen wel, maar voor mij hoeft het niet. Het bevalt me prima dat de winkels in Spanje bijvoorbeeld dagelijks van 14 tot 17 uur zijn gesloten en op zondag ook. Duidelijk. Eén keer voor een dichte deur staan en je doet het nooit meer. Het heeft alleen maar voordelen: In Nederland holt de productiviteit achteruit (meer uren voor hetzelfde werk) en de service is belabberd, omdat we pubers laten werken om zo de kosten per couvert of per vierkante meter op hetzelfde niveau te houden.

Gezond en productief

Dus de lokale kantoren sluiten ook. En wat zie je? De medewerkers gaan buiten de deur lunchen, maken een wandeling of houden siësta. Ik zie alleen maar voordelen. Voor de lokale horeca, de productiviteit en de gezondheid. Mensen die regelmatig een powernap nemen, hebben minder last van stress en blijven langer gefocust. Uit een onderzoek van Sarah Mednick, blijkt ook dat mensen die een dutje nemen rond 12 uur, de hele middag en ook een deel van de avond meer fit blijven. En mensen die door de weeks dagelijks een powernap nemen, zijn tot en met vrijdag in staat om gefocust te werken terwijl mensen die dat niet doen, uitgeteld het weekend in gaan.

Meelopers

Eigenlijk is het gewoon onze gemakzucht. We scharen het onder de 24-uurs economie, de optimale dienstverlening, de 24/7 bereikbaarheid. We lopen mee in de trend en met de concurrentie. Black Friday, Cyber Monday, kortingen, de uitverkoop die langer en vaker plaatsvindt en vervolgens zien we alleen maar identieke uitingen. Meelopers.

Ga omdenken

Uit onderzoek blijkt dat 82% van de onderscheidende bedrijven succesvoller is dan hun collega-bedrijven binnen de sector. Doe het anders en communiceer dus wat je anders doet dan anderen. Denk eens buiten jouw eigen industrie en kijk naar succesverhalen uit andere branches. Liefst 30% van de succesvolle organisaties kijkt naar succescases uit andere sectoren bij de strategieformulering. Transsectoraal innoveren heet dat. En: stap af van gemakzucht en het vasthouden aan het bekende. Onderzoek laat zien dat ruim 40% steeds bij het bestaande blijft. Waarom? Onzekerheid?

December, het moment van bezinning

Neem de tijd om afstand te nemen van je bestaande strategie en businessmodel. Voldoen deze nog? Of is het tijd om deze te herzien? Ga daar nou komende maand eens mee aan de slag. En je zult zien dat het onderscheidend vermogen oplevert voor 2019 en ver daarna. Wij hebben daar een duidelijke visie op. En aan de hand van voorbeelden zijn wij natuurlijk bereid om hierover te brainstormen. 

Jeroen van Beek



« Terug naar het overzicht