010 - 321 61 45
Een krachtig merkverhaal in 5 stappen
Home » Blog » Een krachtig merkverhaal in 5 stappen

Een krachtig merkverhaal in 5 stappen

Jij bent je merk - en jouw verhaal is het verhaal van je merk. Het ontwikkelen van een aantrekkelijk merkverhaal is het delen van jouw geschiedenis op een manier waarmee klanten zich kunnen identificeren.

Wat is precies een merkverhaal?

In tegenstelling tot een missie statement of een feitelijke samenvatting, is je merkverhaal een verhaal dat een emotionele reactie oproept. Een merkverhaal vormt de basis waarop jouw merk is gebouwd. Het omvat de stem, ervaring en persoonlijkheid van het bedrijf. Het merkverhaal moet je bedrijf en jouw publiek samenbrengen.

Waarom is het zo belangrijk om een verhaal te hebben?

  • Het geeft je merk geloofwaardigheid, iedereen werkt graag samen met bedrijven waar zij zich mee kunnen identificeren
  • Krachtige verhalen zorgen voor vertrouwen
  • Authentieke verhalen inspireren

Vergeet niet dat je verhaal authentiek moet zijn, hiervoor hebben we enkele tips opgesteld die je helpen om jouw merkverhaal te kunnen creëren.

1. Gebruik je geschiedenis

Begin bij het begin. Wat was je doel toen je het bedrijf lanceerde? Hoe is het veranderd? Waarom is het veranderd? Deel je geschiedenis authentiek en met echte emoties - hoogtepunten, dieptepunten en alles daartussenin.

Hieronder volgen een aantal punten om in gedachten te houden tijdens het schrijven van jouw merkverhaal:

  • Het probleem dat jouw merk wilt oplossen, oftewel de reden waarom jij het merk gecreëerd hebt
  • Hoe jij een oplossing voor dat probleem hebt gecreëerd
  • Waarom dat probleem belangrijk is en waarom jouw klanten erom zouden moeten geven
  • Hoe succesvol jouw oplossing is geweest
  • Wat voor soort klanten vinden waarden in jouw diensten of producten.

2. Begin met schrijven

Je merkverhaal hoeft niet ingewikkeld te zijn; het moet gewoon authentiek zijn. De manier waarop jij het vertelt, moet weergeven wie jouw merk is.

Schrijven dwingt je kritisch na te denken over je merk. Hoe ben je begonnen? Is bouwen jouw passie? Bent u een familiebedrijf? Schrijf het allemaal op en bedenk hoe je het kunt maken tot iets dat emoties oproept.

Terwijl je begint te schrijven, zullen bepaalde thema's boven anderen uitstijgen. Dit zal op een natuurlijke wijze ontstaan. Geef de thema’s die voor jouw het belangrijkste zijn de voorkeur.

Enkele tips bij het schrijven van jouw merkverhaal:

  • Houd het eenvoudig en gemakkelijk te begrijpen
  • Wees direct
  • Nogmaals, wees authentiek, verwijder de ruwe randen niet

3. Begrijp je publiek

Voordat je jouw merkverhaal definitief maakt en het omzet in communicatie uitingen op verschillende kanalen, moet je wel jouw publiek kennen. Om te achterhalen wat jouw publiek belangrijk vindt, kun je jezelf de volgende vragen stellen:

Wie is jouw publiek?

• Hoe is de interactie van jouw publiek met jouw merk?

• Hoe beschrijven ze jouw bedrijf?

• Welke problemen hebben jouw klanten en waarom kiezen ze jouw bedrijf om hun probleem op te lossen?

• Kan jouw publiek zich identificeren met jouw merkverhaal?

• Zullen jouw klanten jouw merkverhaal geloven?

Kijk nu wat je hebt geschreven en vergelijk het met hoe jouw publiek zich voelt. Als jouw verhaal hen zal inspireren, is het tijd om het met de wereld te delen.

4. Schrijf je verhaal (ronde 2.0)

Neem alles wat je tot nu toe hebt geleerd en begin het verhaal dat je wilt vertellen samen te voegen. Bepaal dan waar je het wilt delen. Zorg dat het echt aanvoelt, goed stroomt en iets betekent.

5. Deel je verhaal

Het slechtste merkverhaal is het verhaal dat nooit gedeeld wordt. Deel het op je website, in een blogpost en op je Facebookpagina / LinkedIn pagina onder het kopje "over". Zorg ervoor dat iedereen in jouw bedrijf het merkverhaal zo goed kent dat hun acties en woorden dit weerspiegelen.

Als je de tijd hebt genomen om een verhaal te maken, is het belangrijk dat het voor je publiek gemakkelijk te vinden is. Verhalen zijn krachtig. Ze bewegen en inspireren je - en het is tijd om je verhaal aan het gesprek toe te voegen.

Nog een laatste advies:

Onthoud: Jouw verhaal is je merk. Al het andere - het onderpand, het logo en ontwerpen waar je over geobsedeerd bent - vloeien op natuurlijke wijze voort uit je merk en je verhaal. Het duidelijk articuleren van je verhaal en het kunnen delen met een publiek, maakt je een krachtig bedrijf, helpt je in contact te komen met klanten en geeft je het vertrouwen om je merk verder te ontwikkelen.

Weten hoe een story vorm kan krijgen? Neem een kijkje op www.hollandflowerhouse.com, ons laatste project. Of neem voor meer informatie contact met ons op! 



« Terug naar het overzicht