Kiezen of naar een wereldrestaurant?
Je ziet ze in toenemende mate, de Wereldrestaurants. Daar kun je uit alle mogelijke keukens gerechten bestellen, van pannekoek tot Italiaans, van spare-ribs tot wokchinees. Voor ieder wat wils dus. Lekker makkelijk, als je met een grote groep gaat. Ik zie dat anders: ze blinken in geen enkele keuken of gerecht uit. Het is de armoe die voortkomt uit het niet durven kiezen. Voor mensen, die niet kunnen kiezen.
Keuzes maken is de grondslag van ons vak. Neem het bepalen van de positionering van jouw bedrijf of produkt. Het zegt wie je bent, wat je DNA is. Vervolgens bepaal je hoe je dat gaat uiten, hoe je je profileert. Wederom kiezen.
Als bureau met specialisten, is het ons werk om onze klanten in dat proces te begeleiden en te adviseren. Dat kost geld ja. Maar het gaat nou eenmaal niet om een broodje. Er hangt veel van af en het kan bepalend zijn voor Succes. Kijk maar naar Apple, DSM of bij ons om de hoek, CoolBlue en Schmidt Zeevis. Stuk voor stuk bedrijven, die de waarde van hun merk respecteren en op professionele wijze de opties voor hun profiel bepalen. Ze durven te kiezen.
Met toenemende regelmaat zien we ook hoe het anders gebeurt. Wat nou, professioneel proces met onderzoek. Dat is weggegooid geld. Een stagiair of afgestudeerde HEAO-er is prima, en met een template in Word, een iPhone en een Wix website template heb je in enkele dagen je middelen klaar. Werkt de kleur blauw niet, dan probeer je rood. Wordt het product niet snel verkocht, dan ga je gewoon met korting adverteren.
Zie hier de T&E strategie. Bedacht en gehanteerd door managers, die zich snel willen bewijzen. En door ondernemers met een zichzelf toegewezen feilloos onderbuikgevoel.
Veelal starters maar ook grote, gerenommeerde merken kun je hierop betrappen. Heel soms werkt het. Een lucky shot. Maar de kans dat je met Trial&Error langer bezig en dus duurder uit bent, is vele malen groter. Nog afgezien van alle frustraties die het oplevert.
Waarom experimenteren? Gericht investeren en de zekerheid krijgen dat het succes niet afhangt van de positionering en profilering, lijkt mij de beste optie. Durf keuzes te maken. Durf onderscheidend te zijn. En kun je dat niet, word dan desnoods het Wereldrestaurant in jouw branche. Dat is ook een keuze.
Maar reken niet op mij als gast.
Jeroen van Beek