010 - 321 61 45
Waarom investeren in vastgoed communicatie?
Home » Blog » Waarom investeren in vastgoed communicatie?

Waarom investeren in vastgoed communicatie?

Vandaag de dag verkoopt vastgoed zichzelf. Nieuwbouw wordt al op papier verkocht, de biedingen op bestaande huizen overstijgen de vraagprijs. Waarom zou je nog geld spenderen aan vastgoed communicatie? En al helemaal, waarom als de koop al is gesloten?

We hebben nogal wat opdrachten uitgevoerd in de vastgoedsector. En steeds weer krijgen we de vraag waarom een traditionele verkoopbrochure nog steeds werkt.

Cognitieve dissonantie. Het laat zien dat ons primitieve brein sterker is dan ons gezonde verstand. Het verraadt onze ingebouwde weerstand tegen verandering. Het is datgene wat therapeuten zoveel werk verschaft. Wat is het precies?

Cognitieve dissonantie is het ongemakkelijke gevoel dat we hebben als iets wat we geloven of hopen, wordt tegengesproken door de feiten, of als ons gedrag niet overeenkomt met het positieve beeld dat we van onszelf hebben. Of als we twee verschillende ideeën hebben die elkaar wederzijds uitsluiten.

Elke roker bijvoorbeeld kent dat gevoel. Je rookt, maar je weet dat je eraan dood kan gaan. Dat veroorzaakt een ongelukkig gevoel. Je probeert dus deze dissonantie op te lossen door het bewijs dat roken dodelijk kan zijn, te verzachten of te negeren.

De spanning van tegenstrijdige ideeën leidt ertoe dat men ze onbewust herziet om ze meer met elkaar in overeenstemming te brengen, zodat de spanning afneemt. Een roker kan dat bijvoorbeeld doen door zijn 85-jarige rokende opa als voorbeeld te nemen: 'Zonder zijn sigaar was opa vast wel eerder overleden.' De roker kan ook 'beslissen' dat hij liever korter leeft met dan langer zonder zijn dagelijkse pakje sigaretten.

Bevestig de aankoop. Vrijwel alle belangrijke en vaak duurdere aankopen leiden tot cognitieve dissonantie. Je vraagt je af of je de juiste koopbeslissing hebt genomen en dus zoek je bevestiging. Bijvoorbeeld door het aan anderen te laten zien en (het liefst) hun positieve mening te horen.

Wie een huis koopt in een te ontwikkelen project, zal zich vooraf terdege informeren en vooraf al zoveel mogelijk dissonantie proberen uit te sluiten. Vooral als de overdracht nog een tijdje op zich laat wachten, zal de koper last krijgen van cognitieve dissonantie.

Als projectontwikkelaar kun je daar lak aan hebben. Je hebt immers een handtekening onder het koopcontract. Maar dat is korte termijn denken. Immers, de aankoop kan nog ongedaan gemaakt worden. En tijdens de bouw kan er nog heel wat veranderen, waarvoor je in conclaaf moet met de koper. En, je hebt nog wat andere projecten in de omgeving op stapel staan, waarvoor een goede reputatie onder alle stakeholders evident is. 

Een bevestiging van de aankoop van jouw klant en een goede service en nazorg leveren een grote bijdrage aan de klanttevredenheid. Denk eraan dat een tevreden klant gemiddeld drie mensen deelgenoot maakt van zijn positieve ervaring. Een ontevreden klant daarentegen spuit tegen elf mensen zijn ongenoegen. En daaronder bevinden zich altijd wel enkele stakeholders.



« Terug naar het overzicht