010 - 321 61 45
Aan de slag met marketing automatisering in 5 eenvoudige stappen
Home » Blog » Aan de slag met marketing automatisering in 5 eenvoudige stappen

Aan de slag met marketing automatisering in 5 eenvoudige stappen

Als je van een e-mail marketing strategie overstapt naar een marketing automatisering strategie, kan het overweldigend zijn wanneer je voor de eerste keer ziet hoe het allemaal werkt. Zodra je voor het eerst de gedetailleerde opties ziet van een marketing automation hulpmiddel, kan dit even afschrikken en is het aannemelijk dat je snel terugvalt in de oude gewoontes. Geef niet toe! Wees klaar om een ​​verandering aan te brengen. Marketing is geen exacte wetenschap. Je moet testen, nieuwe dingen uitproberen, leren wat werkt en verbeteren. Een solide basis is het beste startpunt.

Hier zijn 5 stappen om aan de slag te gaan:

1. Doe een aanbod

2. Leads vastleggen

3. Betrek je publiek

4. Blijf in contact

5. Houd klanten op de hoogte

1. Doe een aanbod

De beste manier om een ​​nieuwe klant aan te trekken? Biedt iets wat potentiële klanten momenteel nog niet hebben, maar wel zouden willen hebben. Identificeer wat dat aanbod is en laat je prospects ermee in aanraking komen. Verzin een aantrekkelijke stimulans om mensen datgeen te bieden waar zij naar op zoek zijn in ruil voor hun contactgegevens: Je kunt daarbij denken aan de volgende aanbiedingen:

• White papers of een E-book

• Case study

• Een rapport (van een onderzoek bijvoorbeeld)

• Gratis monsters

  • Gratis consult van 30 minuten

Als je meerdere aanbiedingen hebt, gebruik ze dan allemaal. Test verschillende aanbiedingen om te zien wat het beste werkt om de juiste doelgroep aan te trekken.

Tip: Biedt niet meer dan twee aanbiedingen op één webpagina aan of meer dan één aanbieding op een bestemmingspagina aan.

2. Leads vastleggen

Een white paper op een website plaatsen voor directe download kan de waarde beperken. Geef waardevolle inhoud niet gratis weg; ruil jouw aanbieding voor de gegevens van de prospect. Ontwerp een lead capture- formulier op jouw website of bestemmingspagina. Hoe meer waarde je biedt, hoe meer informatie je kunt aanvragen. Zo kun je bijvoorbeeld om een e-mailadres vragen om iemand in te schrijven voor je blog, maar meer informatie vragen als je iemand 30 minuten van je tijd biedt voor een consult.

Tip: Zorg ervoor dat de informatie die je vraagt ​van een prospect ​overeenkomt met de aanbieding.

3. Betrek je publiek

Nu de prospect om informatie heeft gevraagd, is het tijd om hier gebruik van te maken en hen relevante informatie toe te sturen.

Een engagement-campagne is een korte-termijn campagne die uiteindelijk leidt tot een specifieke call-to-action, zoals het aanvragen van een demo, aanmelden of het downloaden van informatie. Dit type campagne kan 3 tot 7 stappen duren over een periode van 2 tot 3 weken (dit kan variëren afhankelijk van de beschikbare inhoud).

De inhoud van de e-mails binnen een engagement-campagne kunnen het volgende bevatten:

• Een kennismaking met jouw bedrijf

• Een case study

• Educatief materiaal

Het doel van de engagement-campagne is om de prospect in jouw verkoopproces te brengen.

Tip: Een eenvoudige engagement-campagne kan 2 e-mails en 1 telefoongesprek bevatten om de emails op te volgen.

4. Blijf in contact

Niet iedereen is meteen klaar om te kopen, maar dat betekent niet dat ze dat nooit zullen doen. Bouw een lange-termijn bevordering campagne om in contact te blijven met al je contacten op een permanente basis. Een opvoedingscampagne kan om de 30 tot 60 dagen een e-mail bevatten. Het doel van een nurture-campagne is om je publiek op te voeden, validatie te bieden over waarom ze zaken met je zouden moeten doen (casestudy's, getuigenissen) en gewoon om top of mind te blijven.

De nurture-campagne kan call-to-actions of aanbiedingen bevatten die iemand in een engagement-campagne of rechtstreeks in het verkoopproces kunnen trekken. En met marketingautomatisering kunt u engagement activiteiten volgen; Als iemand zich gaat engageren, zal een goede marketing automatisering tool acties activeren die in de loop van de tijd contacten in je verkoopproces kunnen trekken.

Tip: Eén e-mail die om de 60 dagen wordt verzonden, betekent dat je maar 6 e-mails hoeft te maken om een ​​jaar contact te houden met je contactpersonen!

5. Houd klanten op de hoogte

Vergeet niet om je blog, een nieuwsbrief of een deal van de maand te delen. "Just in Time" -communicatie biedt je de vrijheid om te communiceren wanneer het juiste moment daar is. Het doel hier is hetzelfde als een opvoedingscampagne, maar bevat tijdige informatie; een nieuw productaanbod, PR-updates, recente krantenartikelen, aankomende evenementen. "Just in Time" -communicatie kan ook worden beïnvloed door het seizoen of de tijd van het jaar.

Tip: Terugkerende klanten geven 20% meer uit dan beginnende kopers, dus contact houden met je klanten is net zo belangrijk als contact houden met potentiële klanten.

Aan de slag met marketing automation kan een enorme taak lijken. Maar door een stapsgewijze aanpak te volgen, kunt u gemakkelijk nieuwe leads aantrekken, prospects koesteren en contact houden met klanten. Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van jouw marketing automatisering, of wil je een vrijblijvend advies over de mogelijkheden? Wij helpen je graag verder!



« Terug naar het overzicht