Aan de slag met marketing automatisering in 5 eenvoudige stappen
Wanneer was de laatste keer dat je op jouw Facebook of Instagram bedrijfspagina klikte en door je feed scrolde? Hoe voelde je je? Was het waardeloos of was je aangenaam verrast? Het kan eng zijn om de prestaties van jouw bedrijf op social media te analyseren, maar zonder een kritische analyse is er geen ruimte voor verbetering. Dus hoe begin je aan een analyse? Welke gegevens moet je bijhouden? Welke statistieken zijn er echt van belang? Welke doelen moet je stellen?
Naam en Faam heeft in 8 stappen uitgesplitst hoe jij elk aspect van jouw social mediaprestaties effectief kan meten.
Na het doorlopen van de 8 stappen heb je een duidelijk beeld van:
1. Wat er online met je bedrijf gebeurd
2. Hoe noodzakelijke elementen moeten worden bewerkt, aangepast of bijgewerkt
3. Wat je moet doen om prestaties te verbeteren
Je kunt niet productief vooruitgaan als je niet weet waar je naartoe gaat en om dat te doen, moet je weten waar je bent geweest.
Dat is waar kwalitatieve en kwantitatieve gegevens van sociale media binnenkomen. Het is een beoordeling van betrokkenheid, inhoud, community en je concurrentie.
Lukt het je niet, of heb je niet genoeg tijd om de volgende 8 stappen regelmatig uit te voeren? Naam en Faam kan je op dit gebied ontzorgen
STAP 1: Beoordeel elk kanaal
Ga naar elk sociaal kanaal en bekijk hoe het presteert. Zoek in ieder geval de volgende informatie op in de analyses:
1. UITVOERING VAN DE PRESTATIES
Betrokkenheid: aantal deelnemers die deelnemen aan het gesprek
Bereik: totaal aantal unieke weergaven
Vertoningen: hoe vaak jouw inhoud wordt weergegeven
Website-klikken: aantal klikken naar jouw inhoud
2. RELEVANTIE
Dit is het gesprek dat plaatsvindt in en rond uw bedrijf versus de concurrentie.
3. POST TYPES
Video, afbeeldingen, tekst - welk type inhoud presteert het best op elk kanaal?
4. CONVERSIES
Hoeveel mensen hebben op jouw social media-inhoud geklikt, geabonneerd en zijn op een gegeven moment klant geworden?
Gebruik Google Analytics om deze informatie te vinden. Log in op je account en ga naar: Acquisitie - Sociaal - Conversies.
STAP 2: Bepaal je basiskanaal
Nadat je elk kanaal hebt geanalyseerd, bepaal je welke er uitspringt. Was het YouTube, Instagram, Facebook of LinkedIn? Noteer welk kanaal het beste presteert en welke patronen uit de bovenstaande gegevens beginnen te verschijnen.
Als LinkedIn bijvoorbeeld je best presterende kanaal is, welke specifieke inhoud heeft hiervoor gezorgd ? Waren het lange informatieve blogs, snelle tips, video content of how-to's? Dit geeft een geweldig inzicht in de behoeften van jouw publiek!
Let op: Social media-gebruikersnummers of de populariteit van een willekeurig sociaal netwerk doen er niet toe. Het gaat erom waar jouw publiek rondhangt en actief betrokken is.
STAP 3: Kijk naar je inhoud
Kijk nu naar je inhoud en hoe deze van het ene kanaal naar het andere gaat.
Als je ‘thuisbasis’ bijvoorbeeld je website is, moet alle inhoud daar worden geïnitieerd en naar elk van jouw sociale kanalen stromen.
Stel daarbij jezelf de volgende vraag:
Bestaat er een natuurlijke en voor de hand liggende volgorde van hoe en waar jouw inhoud wordt gedeeld?
Volg je een systeem of proces dat jouw publiek begeleidt naar de volgende stap die je wilt dat ze ondernemen?
Is de inhoud verbonden met al jouw producten of services in een lineaire en sequentiële volgorde?
Komt jouw inhoud direct overeen met waar je bekend om staat (expertise) en jouw oplossing (probleem dat je oplost)?
Als dat niet het geval is, heb je een willekeurige verzameling content dat niets anders doet dan verwarring creëren in het brein van jouw publiek.
STAP 4: Beoordeel de doelen voor social media
Heb je duidelijk gedefinieerde doelen voor social media? Leg je deze vast in een document voor een consistente beoordeling? Zo niet, dan is het tijd om daar verandering in te brengen! Doe je dit wel? TOP! Stap vier heb jij dan al dik in orde en dan is het tijd om naar de volgende stap te gaan.
Doe je dit niet? Dan is het handig Maak doelen die jouw bedrijfsdoelstellingen op hoog niveau ondersteunen. The key to succes? Koppel de vooraf gestelde doelstellingen met de daadwerkelijke resultaten! Met andere woorden; heb je bereikt wat je vooraf wilde bereiken?
VOORBEELD
Als u bijvoorbeeld een ondernemer bent die online producten verkoopt, kunnen de bedrijfsdoelen er als volgt uitzien:
DOELSTELLING:
- Jaaromzet van € 1.000.000
- Bereik maandelijkse terugkerende inkomsten voor een vervolgaankoop van € 150.000
- Krijg meer dan 1000 nieuwe aankopen via de productpagina op de website.
Nu rol je je online cursusdoelen op in die zodat alles wat je doet (en maakt) je een stap dichter bij je overkoepelende doelen brengt.
DOELSTELLING:
- Retentie vanaf de initiële online productaankoop is 60% en aanschaf van vervolgaankopen is 30% per maand.
- Verhoog de lead conversieratio met 21%.
Zoals zojuist besproken is de laatste stap het koppelen van die doelstellingen aan de uitkomst.
RESULTAAT:
Voorbeeld:
"Wanneer ik mijn leadconversieratio met 21% verhoog, voeg ik meer dan 1000 nieuwe aankopen toe aan mijn klantendatabase en haal ik mijn maandelijkse terugkerende omzetdoelen van € 150.000."
STAP 5: Analyseer jouw luisterstrategie
LUISTER OM VERTROUWEN TE VERDIENEN
Luisteren is een verworven vaardigheid, maar een vereiste als je wilt slagen op social media.
KLM is een goed voorbeeld van hoe je met sociaal luisteren vertrouwen kunt opbouwen, de klanttevredenheid kunt vergroten en een band kunt leggen tussen jou, de klant en je merk. Nog nooit opgevallen? Bekijk het voorbeeld hieronder:
Zoals we weten, zijn er altijd twee kanten bij een luisterstrategie: jij en je publiek. Om aan de slag te gaan met jouw luistercampagne, bepalen we eerst de doelen voor "sociale interactie".
Beantwoord deze vragen:
Wie is mijn klant?
Hoe bereik ik ze?
Vinden zij mijn boodschap belangrijk?
Luisteren ze?
Als ze niet luisteren, Dan hebben ze hier ongetwijfeld een reden voor. Tijd om die reden te achterhalen! De bovenstaande analyse geeft niet alleen inzicht in jouw inhoud, maar ook hoe je deze moet presenteren. Luisteren naar je publiek en dit constant meten geeft je een enorm inzicht naar wat jouw publiek op zoek is.
VAN LUISTEREN NAAR RELATIES OPBOUWEN
Het tweede deel van sociaal luisteren is (wacht erop ...) een goede luisteraar zijn! Bekijk je sociale kanalen eens goed:
Reageer je op opmerkingen op elk kanaal?
Ben je dagelijks / wekelijks in contact met je publiek?
Voelen ze dat je toegankelijk en geïnteresseerd bent in wat ze te zeggen hebben?
Is het antwoord nee, dan is het tijd om een paar aanpassingen aan te brengen. Als je geen interactie hebt met je publiek, dan is dit een gemiste kans, maar erger nog; misschien doet je concurrent het wel!
STAP 6: Analyseer je concurrent
Waarschijnlijk zijn jouw concurrenten ook actief op social media. Van concurrenten kan je uiteraard ook leren! Analyseer de social media kanalen is van je concurrent en let daarbij op de volgende punten:
Kijk naar de sociale kanalen van je top concurrenten, lees hun berichten en opmerkingen.
Documenteer wat je ziet: wat delen ze, maken en zeggen ze op social media?
Hoe laten hun merk, bericht en tone of voice je voelen?
Hoe reageert hun publiek op de inhoud?
Kies 4 of 5 concurrenten om mee aan de slag te gaan. Dit geeft je een goed overzicht van wat je (hun) publiek wil consumeren en al actief mee bezig is. Leer van hun succes en gebruik het als motivatie.
STAP 7: Zorg dat de statistieken relevant zijn EN blijven
Bekijk, terwijl je de huidige prestaties analyseert, met speciale aandacht naar je huidige statistieken. Social media ontwikkelt en veranderd in een razend tempo. Wat vorig jaar of zelfs vorige maand voor je werkte, werkt mogelijk nu niet meer voor de huidige doelen. Zijn de huidige statistieken nog relevant? Kan je deze statistieken koppelen aan je doelstellingen? Zo ja, prima! Tijd voor stap 8. Zijn de statistieken niet meer relevant? Bekijk dan waar dit aan ligt en zoek naar de juiste informatie in je statistieken die je kunt koppelen aan je doelstellingen.
Maak niet de fout om alleen de welbekende ‘ijdelheidsstatistieken’ die u een goed gevoel geven te analyseren. Deze statistieken helpen jouw bedrijf niet voorruit. Richt je in plaats daarvan op de bruikbare statistieken die een verschil kunnen maken voor jouw bedrijf.
STAP 8: Optimaliseer je profielen en platforms
Door frequent je social media te analyseren blijf je ook consistent op jouw verschillende sociale mediakanalen. Het zorgt ervoor dat er geen verouderde informatie of niet-onderhouden profielen zijn die moeten worden opgeschoond. Naam en Faam heeft een korte checklist opgesteld voor de inrichting van jouw bedrijfsprofielen. Deze checklist helpt bij het optimaliseren van jouw social media kanalen.
JE NAAM
Is je naam hetzelfde voor al jouw online profielen? Maak je het gemakkelijk voor mensen om je te vinden?
BIO
Je bio is het eerste wat mensen zien wanneer ze op je sociale profielen terechtkomen. Wanneer was de laatste keer dat je deze geüpdatet hebt? En zijn de bio’s overal hetzelfde?
ABOUT
Sommige netwerken zoals Facebook en LinkedIn hebben een about gedeelte.
Ruim alle informatie op die niet langer relevant is, controleer of de contactgegevens up-to-date zijn en test eventuele links naar de website of andere kanalen.
PROFIELFOTO EN LOGO
Je hebt een kans om een geweldige eerste indruk te maken. Kies een foto of logo dat de beste weergave is van jouw bedrijf.
UNIQUE SELLING PROPOSITION
Is het duidelijk op jouw social media kanalen wat jouw als bedrijf uniek maakt?
BEN JIJ ER KLAAR VOOR OM HET OPTIMALE UIT JE SOCIAL MEDIA KANALEN TE HALEN?
Als het goed is kan je na het lezen van dit artikel op de volgende vragen antwoord geven:
1. Wat gebeurt er online met jouw bedrijf
2. Hoe noodzakelijke elementen moeten worden bewerkt, aangepast of bijgewerkt
3. Wat te doen om de prestaties te verbeteren
Heb je toch hulp nodig bij het optimaliseren van jouw social media kanalen, of wil je een vrijblijvend advies over de mogelijkheden op social media? Wij helpen je graag verder!