010 - 321 61 45
Jeukwoorden en authenticiteit, of ben je juist eigentijds?
Home » Blog » Jeukwoorden en authenticiteit, of ben je juist eigentijds?

Jeukwoorden en authenticiteit, of ben je juist eigentijds?

De reclameboodschappen op BNR doen me dagelijks de tenen krommen. Adverteerders slaan ons om de oren met jeukwoorden als customer journey, hands on, performance, follow up, meet, telcon, agile teamwork, issue, disruptive, connecten, sourcing, scrum master, toolbox, human resources. En dat, terwijl we de mond vol hebben van authenticiteit. Waarom?

Lean and mean

Als je als bedrijf zegt dat je lean and mean agile bent, spreek je dan jouw doelgroep aan? Of hou je jezelf voor de gek? Agile betekent niet meer of minder dan slagvaardig en wendbaar. Efficiënt dus. Lean and mean is een begrip dat vooral wordt gebruikt om te duiden op organisaties die op basis van duidelijke doelstellingen zo efficiënt mogelijk functioneren en verspilling tot een minimum beperken. Zoals bij ons: we werken met specialisten uit ons zeer uitgebreide netwerk, zodra een opdracht zich voordoet waar extra capaciteit voor nodig is. Maar om nou te zeggen dat we lean and mean agile zijn, gaat me te ver.

Engelse ziekte

De moderne Engelstalige managementwoorden vind ik persoonlijk om te kotsen. Het is ook absoluut niet meer onderscheidend. Een excuus dat Engels de voertaal is binnen een opdrachtgever, wuif ik lachend weg. Think global, act local, roep ik dan. “Onze doelgroep begrijpt het wel”, wordt als tegenargument ingezet. “Vast wel, maar begrijpen ze geen Nederlands meer?”

Wijze les

Als er iets is wat we van de Chinezen kunnen leren, is het wel hun slagvaardigheid en wendbaarheid. Noem een markt waarin ze niet toonaangevend zijn. En kunnen ze het zelf niet bedenken, dan maken ze het na en verbeteren het.

"Wanneer ik loslaat wat ik ben, word ik wat ik zou kunnen zijn." Ik vind dit citaat van de chinese filosoof Lao-Tze heel toepasselijk. Het gaat over vastzitten in het verleden. Wat je nu bent, is gebaseerd op wat er eerder is geweest. Blijf je waar je bent, dan zal het moeilijk worden om te groeien en je volledige potentieel te bereiken. Laat je los wat je nu bent, dan geef je jezelf de ruimte die nodig is om uit te groeien tot de organisatie die je zou kunnen worden. Net als de rups moet je loslaten wat je bent als je een prachtige vlinder wil worden.

Stap uit je patroon

De hardnekkige, tenenkrommende managementwoorden zijn het bewijs dat veel organisaties niet echt loslaten. Ze apen na en door hun taalgebruik doen ze een poging om zichzelf en hun doelgroepen wijs te maken dat ze moderner zijn, dan ze daadwerkelijk zijn. Het is ook nog eens niet origineel, laat staan onderscheidend. Mijn advies: cut the crap, ga brainstormen en scrummen aan de hand van een powerpoint, vraag feedback en gebruik de input voor een interne meeting out-of-the-box denken. Jeroen van Beek



« Terug naar het overzicht