Laatste nieuws, wij delen graag onze kennis en tips!

Krijgt de woontoren gewoon weer een naam of ook echt inhoud?
Krijgt de woontoren gewoon weer een naam of ook echt inhoud?

Krijgt de woontoren gewoon weer een naam of ook echt inhoud?

Locatie, locatie en locatie. Lange tijd waren dat de criteria voor de waardebepaling van vastgoed. Vastgoed is nou eenmaal grondgebonden en in tijden van schaarste, lijkt de locatie het verschil te maken. Wij, als creatieven, zijn het daar natuurlijk niet mee eens. Noem ons maar zweverig, maar er is echt meer te bedenken.

Blockchain en transparantie In een wereld die in toenemende mate gedicteerd wordt door informatietechnologie, noem ik bijvoorbeeld blockchain als usp. Blockchain biedt een open source, universeel protocol voor het kopen van onroerend goed, overdracht, opname, escrow, crowdfunding en meer. Het kan kosten verlagen, fraude tegengaan, transacties versnellen, financiële privacy vergroten, markten internationaliseren en van vastgoed een liquide activa maken. Een koper kan dan ook natrekken waar iedere baksteen vandaan komt, hij kan zijn betalingen via smart contracts laten verlopen en zo ook alle garantiebepalingen funderen.

De woontoren als product “Ja, duhhhh...so what?” Ik hoor het al. Een andere usp dan. Eentje die echt opgeld doet: de verbinding. Juist nu we steeds meer digitaal en online doen, is de ontmoeting tussen mensen ook steeds belangrijker. Ik bedoel het kwalitatief, niet kwantitatief. Thuis met je familie of vrienden, op kantoor om oplossingen te ontwikkelen, bij het concert om cultuur te delen. Het draait om het ontmoeten en om de echte verbinding.

Echt verbinden Laat vastgoed daar nou een sleutelrol in spelen. Immers, koop je een huis alleen maar om je bed een plek te geven? Of om te kluizenaren? Het product van een woontoren, de naam zegt het al, is niet het gebouw maar de plek om te wonen en/of te werken. Een huis geef je jouw ziel. En wonen is ontmoeten, is verbinden, is connectie leggen met de omgeving.

Communicatie als bouwsteen Als projectontwikkelaar ga je ontwikkelen met ROI als oogmerk: het hoogst mogelijke rendement uit de investering behalen. Maar denk nu eens anders. Maak van de 3e letter nou eens Involvement in plaats van Investment. Zorg voor betrokkenheid, zorg voor eerlijkheid en verbinding. Zorg voor de connectie tussen alle betrokkenen bij de bouw. En zorg voor interactieve contacten met de uiteindelijke gebruikers. Laat de cijfers met rust en gebruik communicatie ook als bouwstenen. Als projectontwikkelaar kun je er al op de tekentafel mee starten.

Naam zonder inhoud Dat de opbrengst onder aan de streep verreweg het belangrijkste is voor de meeste projectontwikkelaars, blijkt wel uit de namen die ze aan hun gebouwen geven. De Rotterdam 1, 2, 3, de Maastoren, Red Apple, Weenatoren... de lijst is lang. Plaatje-Praatje noemen we dit. De naam zegt wat het feitelijk is: een toren die rood is of aan de Weena staat. Goh...

Maar wat stelt die naam voor als het geen betekenis heeft? Wij creatieve mensen zoeken altijd naar ECHT onderscheid. En het blijft niet bij woorden: als puur Rotterdams bureau denken wij vanuit de daden en geven we er ook concrete invulling aan die een gebouw anders op de kaart zet.