010 - 321 61 45
Hoe je je reputatie schaadt met de kleinste details
Home » Blog » Hoe je je reputatie schaadt met de kleinste details

Hoe je je reputatie schaadt met de kleinste details

Ik loop op een dag langs een schoenenzaak waarvan het logo op de etalage is verkleurd door de zon. Ik heb geen plan om nieuwe schoenen te kopen, maar daar zou ik het zeker niet doen. Het zet me aan het denken.

Diezelfde dag lees ik dat de rechter het ontslag van een medewerker heeft goedgekeurd omdat hij na herhaaldelijk aandringen zijn profiel op Linkedin niet wil aanpassen aan de bedrijfsvoorschriften. Hoe ver ga jij in de doorvoering van reputatie beschermende maatregelen?

Het aloude adagium komt in me op: "Het duurt een heel leven om een ​​bedrijf op te bouwen, maar slechts enkele minuten om het af te breken". Veel factoren kunnen de ondergang van een bedrijf teweegbrengen, zoals onethische handelspraktijken, corruptie, slecht management, enz. Eén factor die zeker de ondergang van een organisatie zou kunnen veroorzaken en die in de meeste organisaties niet de aandacht krijgt die het verdient, is reputatie schade.

De som van indrukken

Volgens het beknopte Oxford-woordenboek is reputatie het geloof of de meningen, die men over het algemeen over iemand of iets heeft. In de zakenwereld zou dit zich vertalen naar overtuigingen of opvattingen over een organisatie of merk in het algemeen. Eenvoudig gezegd, reputatie is de som van de indrukken die belanghebbenden hebben van een bedrijf en merk.

Referenties

Wanneer een klant contact heeft met een bedrijf of merk, laat dat een indruk achter. Krijg je een goede beoordeling, dan wordt er aan jou gerefereerd zodra een kans zich voordoet. Jouw bestaande klanten zijn jouw beste marketeers. Ze reizen heinde en ver, om jouw product en service te promoten of anderen tegen jou te waarschuwen. Een aantal van de beste eerste contacten die je als bedrijf of merk maakt, komt voort uit de interactie met bestaande klanten.

Reputatie vergt investeren

Het opbouwen van een goede reputatie (als onderdeel van de identiteit en imago) vereist een zorgvuldige planning en lange termijn investeringen. Misschien wel de beste vaardigheden van professionele managers zijn hun vermogens om de reputatie van hun organisaties te creëren, te behouden, te verbeteren en te beschermen.

Energiedrankjes

De reputatie van een organisatie is afhankelijk van verschillende factoren. De belangrijkste factor is de reeds gecreëerde reputatie. Andere factoren omvatten de reputatie van een persoon, b.v. de CEO; of een team van experts, de produktgroep (denk nu maar aan de energiedrankjes), het merk, de industrie en zelfs het land waarin de organisatie is gevestigd.

Perceptie van toeschouwer

Het belangrijkste punt in reputatie is niet wat het leiderschap benadrukt, maar wat anderen zien dat het is. Met andere woorden, reputatie is in de "ogen van de toeschouwer". Voor een bedrijf is zijn reputatie hoe hooggewaardeerd het is in de ogen van zijn werknemers, klanten, investeerders, potentiële klanten, concurrenten, marktanalisten, regelgevers enz.

Terug naar de schoenenwinkel. Jarenlange investeringen in branding kunnen onderuit worden gehaald door een klein detail. In mijn ervaring dus door die verbleekte gevelreclame.

Deal breaker

Je kunt het trouwens ook andersom verkeerd doen. Een vriend vertelde me dat een hele grote deal niet was doorgegaan, omdat hij keurig in pak, als de senior was meegegaan naar een pitch bij een bekend online platform. Het bedrijf heeft de reputatie van jong, tegendraads, vernieuwend. De jonge CFO liep in korte broek, sneakers en petje achterstevoren.

Milan Verwoerd



« Terug naar het overzicht