Kunnen nepprofielen jou in de vastgoedwereld een beter imago opleveren?
Boontje komt om zijn loontje. Snel scoren door nepprofielen te gebruiken voor window dressing, het werkt niet. Of zou het anders zijn, als je geen artiest maar projectontwikkelaar bent?
Het ligt in onze aard om de massa te volgen. Onbekend maakt onbemind. Wat de boer niet kent, vreet ie niet. “Waar het druk is, zal het wel goed zijn.” Terwijl je misschien beter bij het leuke lege restaurantje kunt eten. Immers, daar hebben ze alle tijd voor je.
Op social media is het niet anders. Zorg dat de etalage er goed uitziet, zorg voor rumour around the brand en een rij wachtenden voor de deur. Grote kans dat het publiek blijft komen. Het lijkt dus zo aantrekkelijk, een aantal nepprofielen opzetten en via Facebook, Twitter, Linkedin alleen maar positief over jezelf laten schrijven. Of likes kopen om je bedrijf populair te laten lijken en het aanbod heel erg gewild te maken.
Fout dus. Zanger Dotan bewijst het maar weer. En hij is niet de enige. De politieke partij Denk, de verkiezingen in de VS, het gebeurt vaker. Sterker nog, minstens 1 op de 11 accounts op Facebook bestaat niet. Zou Facebook er misschien zelf ook gebruik van maken om de advertentietarieven op te schroeven?
Jokken in het echt? Rappe praters zullen er altijd blijven. Ik was een half jaar geleden bij een presentatie aan potentiele investeerders, in een nieuw te bouwen luxe woontoren. Bovenin zouden de appartementen en penthouses komen, te koop voor recordbrekend hoge prijzen. De gelikte artist impressions waren blijkbaar niet overtuigend genoeg, de projectontwikkelaar had ook al vergevorderde gesprekken met exploitanten van een 5-sterren hotel en winkels van de sjiekste merken. Vorige week werd bekend dat er sociale woningbouw komt.
Het opbouwen van een positie bij Google en het bouwen van een schare volgers en publiek op social media kost tijd. Net als het opbouwen van een groep vaste klanten in de echte wereld. Je zal er tijd en energie in moeten investeren om reacties en likes te verdienen. En het vereist eerlijkheid.
We blijven het benadrukken: zorg voor goede, eerlijke en oorspronkelijke content. Voor consistentie. Voor een goed betrouwbaar verhaal. Voor onderscheid en creativiteit.