Laatste nieuws, wij delen graag onze kennis en tips!

Netwerk jij digitaal of ook nog wel eens in het eggie bij de borrel?
Netwerk jij digitaal of ook nog wel eens in het eggie bij de borrel?

Netwerk jij digitaal of ook nog wel eens in het eggie bij de borrel?

Ik kan me een gesprek herinneren met een makelaar die marktleider is in een klein dorp en de cirkel er omheen. Hij had nauwelijks insight informatie over mooie objecten die op korte termijn te koop zouden komen. Afgelopen weekend moest ik er weer aan denken, toen iemand me vroeg naar het café waar alle notabelen met enige regelmaat met elkaar afspreken. Die zaak is er namelijk niet meer. Durft men niet meer live te netwerken?

Ik ben dus eens in de cijfers gedoken en de big data van social media bekeken. Social media. Vandaag de dag zo’n beetje heilig verklaard. Daarom kaart ik dit onderwerp ook aan.

Social media als tool. En wat blijkt? Zo’n 84% van het bedrijfsleven zegt social media actief te gebruiken. Edoch, slechts een klein percentage is echt professioneel en onderbouwd actief. Maar een luttele 1/3e heeft een plan met doelen en denkt na over hoe de investeringen die worden gedaan, ook verantwoord kunnen worden. Dat is dus verdomd weinig. En ik durf te concluderen, dat de aanwezigheid van het bedrijfsleven op social media, dus een goed bedoelde uit de hand gelopen activiteit is.

Kosten-baten. Uiteraard weten wij dit al langer. Wil een klant social media professioneel inzetten, dan maken wij een plan met aantoonbare statistieken en meetinstrumenten en wordt met professionals content, zoals teksten, foto’s en video’s gecreëerd. En daar hangt ook een professioneel prijskaartje aan. Dat is vaak de drempel. “Ik zet er wel een student aan en ik heb nog een nichtje die er ook heel handig in is.”

Linkedin? Dat geldt dus ook voor het netwerken op het voornaamste zakelijke social medianetwerk, Linkedin. Door LinkedIn aan je marketingstrategie toe te voegen, kun je je netwerk uitbreiden, klanten vinden en een professionele uitstraling voor jou en jouw bedrijf creëren. Er staan 500 miljoen profielen op Linkedin. Dus kan LinkedIn leiden tot publiciteit, meer werk en andere zakelijke groeivoordelen.

Digitaal netwerken. Toch ziet niet iedere manager die voordelen. Van de Fortune 500 CEO’s hebben slechts 181 een publiekelijk account op Linkedin. En van de 500 miljoen accounts, is maar 50% actief. Dat is eigenlijk heel weinig. Ik durf te stellen dat er maar heel weinig mensen digitaal aan het netwerken zijn.

En netwerkevenementen? In levende lijve netwerken is live netwerken voor de meesten nog moeilijker. Maar we schrijven er wel graag over. In een onderzoek naar welke middelen gebruikt worden om tot de meest krachtige contentmarketing te komen, blijken 'In Person Events' op een 4e plek te staan met 68%. Ruim 2/3 van de contentmarketeers gebruikt dus evenementen in hun mix van middelen, na Social Media Content (83%), Blogs (80%) en Email Newsletters (77%).

Veel woorden, weinig daden. En daarmee is de cirkel rond. Netwerken blijkt een onderwerp waarover we graag schrijven en lezen, maar nauwelijks zelf doen. Zowel in levende lijve als digitaal laat het bedrijfsleven kansen liggen. Snel maar een borrel doen?