010 - 241 1650
TV reclame zakt verder in? Eigen schuld dikke bult.
Home » Blog » TV reclame zakt verder in? Eigen schuld dikke bult.

TV reclame zakt verder in? Eigen schuld dikke bult.

9 november 2018


Opnieuw een daling van de bestedingen aan TV-reclame, lees ik in het PWC rapport. Oorzaak? Audio en streaming kanalen, zoals Netflix en Youtube. Eigenlijk zegt het rapport: de consument is het zat dat er zoveel reclameblokken op tv zijn. De echte oorzaak? Slechte programma’s. De zenders zijn zelf schuldig. Ze hebben de slag gemist en zenden onzin uit.

Wat gebeurt er als je een slecht product maakt? Dan wordt het niet meer verkocht. Dat is nou eenmaal de wet van vraag en aanbod. Als ik dus TV kijk en weer die eenheidsworstprogramma’s zie, zap ik door of zet direct Netflix op. Zo eenvoudig is het. Wie wil iedere dag Gordon, Jan Smit of Peter R. De Vries op de buis? Ik niet!

 

Stampwerk stoot af

TV programma’s maken. Het blijft een kunst. Ik eet zelden in een snackbar. Het is goedkoop en weinig creatief. Die snackbar cultuur is ook toegeslagen in de wereld van programmamakers. De 50 minuten van een uitzending worden gevuld met trage overgangen, met slecht camerawerk, povere acteurs, een mager verhaal, zogenaamde bekende Nederlanders, die niet kunnen interviewen en wat dies meer zij. Maar ja, het moet goedkoop, want er is teveel zendtijd in te vullen. Het resultaat: bagger. Vind je het gek dat dat kijkers juist afstoot?

 

Minder reclameblokken

En dus loopt het aantal tv-kijkers terug. Zo kwam het gerenommeerde advieskantoor PwC deze week met de voorspelling dat de advertentiebudgetten op televisie hun hoogtijdagen hebben gehad. Daarbij kwam het met de waarschuwing dat tv-kijkers reclames sowieso nauwelijks nog pruimen. Zo besloot Talpa recent om voor de zekerheid toch maar één reclameblok minder in Veronica inside te stoppen, nadat zelfs de hoofdpersonen van het programma klaagden dat het er wel erg veel waren. Het Amerikaanse NBC bracht de commerciële zendtijd op primetime met tien procent terug omdat reclames de toch al uitdunnende groep kijkers bleken weg te jagen. Aparte werelden geïntegreerd

 

Het juiste umfeld

Gelukkig voor ons als consument, zijn er genoeg alternatieven. Voor ons, als communicatiebureau ook. Wij weten allang dat het umfeld van slechte programma’s afbreuk doet aan het merk van onze klanten en zijn producten. Zoals Nike het sponsorcontract met Tiger Woods opzegde en nu het gedrag van Ronaldo tegen het licht houdt, willen wij dat reclames voor onze klanten ook echt in het juiste umfeld staat. Daar waar het door de stakeholders ook echt wordt gewaardeerd.

 

Content creation is een vak

Je wil jouw stakeholders niet opzadelen met steeds hetzelfde verhaal. Je wil geen bladvulling of social media vulling, alleen omdat storytelling de trend is. Wie zich daaraan schuldig maakt, kan de deksel op zijn neus krijgen. Jouw volgers en fans zullen gaan afhaken, als je weer laat zien en vertelt dat je zo goed bent maar het niet inhoudelijk onderbouwt. Content creation vergt een middellange termijninvestering met consistente creatieve strategie, uitwerking en professionele producenten.

 

Eigen schuld

Minachting van jouw stakeholders wordt afgestraft. Kwaliteit onderscheidt zich. Kwaliteit is nooit te duur. Ik eet liever in een echt goed restaurant dan bij het fantasieloze MacDonalds. Jeroen van Beek

 

Jeroen van Beek

 



« Terug naar het overzicht



Laat een bericht achter