Waarom is een merkidentiteit belangrijk?
Vaak denken mensen dat wij een la opentrekken en voilà, het merk is geboren en direct gevestigd. Niets is natuurlijk minder waar. Een merk is het geheel van verwachtingen, herinneringen, verhalen en relaties die, samengenomen, verantwoordelijk zijn voor de beslissing van een consument om een product of dienst te kiezen boven een ander.
Een merk word je niet zomaar. Een sterk en herkenbaar merk kan een bedrijf helpen om meer succesvol te zijn. Daarom is het creëren van een effectieve merkidentiteit zo belangrijk. Maar wat houdt een merkidentiteit precies in, en waarom is het zo belangrijk?
De waarde van een merk.
Het is de som van hoeveel mensen bereid zijn extra te betalen, of hoe vaak ze het kopen, wat de verwachtingen, herinneringen, verhalen en wat de alternatieven zijn. Zoek de balans tussen wie je zegt dat je bent en wie je klanten zeggen dat je bent en wie je graag zou willen zijn.
Je zal dus eerst data moeten verzamelen. Hamvragen daarin zijn: wie willen we zijn, hoe gaan we ons positioneren, wat is het onderscheidend vermogen en welke (merk)waarden willen we de gebruiker, onze consument, bieden?
Wat is een merkidentiteit?
Wanneer je een merkidentiteit maakt, passen we in feite jouw merkwaarden toe op visuele elementen die worden gebruikt om jouw bedrijf te promoten. Dit betekent dat een merkidentiteit meer is dan alleen een logo en bestaat uit een verscheidenheid aan marketingmaterialen, zoals verpakking, signing, huisstijl en website.
Merkstrategie.
Het ontwikkelen van een samenhangende en professionele merkidentiteit is een belangrijk onderdeel van elke effectieve merkstrategie. Het creëren van een merkidentiteit vereist onderzoek en aandacht voor detail om een stijl te ontwikkelen die met succes voldoet aan de doelstellingen van een bedrijf en de juiste boodschap verspreidt.
Waarom professioneel doen?
Een sterke (merk)identiteit kost geld ja, maar gaat je de komende 5 tot 10 jaar ook bepaald geen windeieren leggen. Samenvattend geef ik je vijf belangrijke argumenten, waarom het professioneel ontwikkelen van een merkidentiteit belangrijk is.
- Persoonlijkheid.
Een merkidentiteit is de visuele weergave van de waarden en "persoonlijkheid" van jouw merk. Identiteitsontwerp bepaalt in essentie de toon van jouw merk en het kan worden gebruikt om specifieke gevoelens bij jouw stakeholders op te roepen. Een merkidentiteit wordt ontworpen om de algemene boodschap van een bedrijf over te brengen en bedrijfsdoelen te promoten.
- Consistentie.
Door een merkidentiteit te ontwikkelen, kun je een consistente boodschap creëren voor alle marketingmaterialen. Elk middel moet dezelfde basisstijlen en ontwerpelementen hebben, waardoor een samenhangend merkpakket ontstaat.
- Differentiatie.
Een merkidentiteit helpt om een bedrijf van de concurrentie te onderscheiden en een merk op de juiste manier te positioneren. Het ontwikkelen van een professioneel, creatief identiteitsontwerp kan jou helpen op te vallen bij potentiële klanten.
- Bewustzijn.
Het creëren van een merkidentiteitspakket zorgt ervoor dat jouw merk de voorhoede is van al jouw marketingmateriaal. Dat helpt om de merkbekendheid te vergroten.
- Loyaliteit.
Een effectieve merkidentiteit kan helpen bij het opbouwen van klantenloyaliteit en vertrouwen in een merk, omdat jouw klanten hierdoor een verbinding kunnen maken tussen jouw product en het bedrijf.
Do we need to say more?