Wat is jouw onderscheidend vermogen?
Ik doe wel eens een spelletje met mensen, als ik ze vertel wat voor werk ik doe. Het is simpel, maar o zo moeilijk. “Vertel me in één minuut wie jij bent!”
De man aan de bar kijkt me aan, denkt en overpeinst wat hij zal zeggen. “Euh...ik ben een man, 45 jaar, 2 kinderen, wonend in Rotterdam, gelukkig getrouwd. Ik ben 1.88 lang, geboren in Belgie en woon nu ruim 25 jaar in Nederland. Ik ben ondernemer en heb een bedrijf met 110 personeelsleden. In mijn vrije tijd tennis en golf ik. Ik reis zakelijk veel maar hou van verre vakanties met mijn gezin. Dat ben ik. Is de minuut om?
Ik kijk hem aan en zeg: “Je hebt nog tijd maar ik ga je onderbreken.” Zijn antwoord is namelijk het antwoord dat 8 van de 10 mensen mij geeft. “Jules, helaas weet ik nog steeds niets van jou. Ja, jouw administratieve gegevens. Maar het zegt me niets over jouzelf. Wat drijft jou, wat maakt jou anders?”
Hij kijkt me aan, denkt weer na. “Ah...ik begrijp wat je bedoelt.” En vervolgens ontspint zich een enerverend gesprek over positionering, over onderscheidend vermogen, over hem.
Maak het verschil
Dat is waar wij dagelijks mee bezig zijn. Het onderscheidend voordeel, of ‘competitive advantage’, is wat een bedrijf op de kaart zet. Eerst de definitie: het is het unieke vermogen van een bedrijf om zijn middelen effectief te gebruiken, de klantwaarde te verbeteren en zichzelf te positioneren voor de concurrentie.
Een bedrijf krijgt een concurrentievoordeel, hetzij door een lager kostenaanbod (kostenvoordeel) of door productdifferentiatie (differentiatievoordeel). Het bedrijf gebruikt zijn middelen, zoals merkwaarde, merkherkenning, distributienetwerk of patenten en handelsmerken, om een kostenvoordeel te creëren.
De effectieve benutting van zijn middelen ontwikkelt de onderscheidende competenties van het bedrijf, die innovatie, efficiëntie en productkwaliteit faciliteren, waardoor de klantgerichtheid en klanttevredenheid worden verbeterd. Op dezelfde manier richt een onderneming die een concurrentievoordeel wil bereiken zich op grotere markten, gericht op het differentiëren van haar aanbod, het vergroten van haar marktaandeel en het versterken van haar merkherkenning.
Voordeel voor de klant
Een concurrentievoordeel ontstaat dus wanneer je in staat bent om jouw concurrenten te overtreffen door jouw activiteiten efficiënter te laten verlopen, betere en goedkopere producten te maken en aantrekkelijker te worden voor jouw doelgroepen. Het benadrukt de voordelen die een klant ontvangt als hij zaken met jou doet. Het kunnen jouw producten, service, reputatie of zelfs locatie zijn. Bied jij bijvoorbeeld thuisbezorging, een niet-goed-geld-teruggarantie, een call-outservice van 2 uur of kinderopvang?
Waar sta jij?
Veel bedrijven zijn bedrijfsblind en vergeten waar ze voor staan. Of willen, al dan niet gedwongen door de competitie, een nieuwe weg inslaan. Laatst ook. En onderneming met rijke historie en traditionele producten. Wij starten de sessie met het simpele spelletje. Voegen er associatieve benchmarking aan toe, om te zien met bijvoorbeeld welk automerk en -type deze klant zijn bedrijf associeert.
Op de vraag wat de bedrijfsmissie is is, volgt vervolgens het antwoord ‘winst optimaliseren’.
“Ooit gedacht aan het maatschappelijk belang?” vraag ik hem.
Breder doel in het DNA?
In de competitie van vandaag, kan het hebben van een focus op het maximaliseren van winsten, de ondernemingswaarde van een bedrijf schaden. Een heel nieuw ras van toonaangevende bedrijven, variërend van Starbucks tot Tesla, heeft uitgevonden dat het bouwen van een breder doel en missie in hun DNA niet langer wordt beschouwd als 'leuk om te hebben'. Het is een 'must have' geworden, omdat ze beseffen dat als het goed wordt gedaan, het doel niet alleen de winst kan vergroten, maar ook een krachtige kracht zijn in het opnieuw aanspreken van klanten, het winnen van de oorlog om talenten, het motiveren en behouden van medewerkers, het verenigen van supply chains en, uiteindelijk, het verbeteren van de bottom line, de winst.
Met een sociaal doel -jouw purpose- creëer je namelijk ook toegevoegde waarde. Zowel kleine als grote merken bewijzen dat hogere en maatschappelijke doelen en financiële winst met elkaar samengaan.
Het opent de ogen van onze klant. Geïnspireerd en bewust van zijn onderscheidend vermogen. Wordt vervolgd.
Jeroen van Beek