Laatste nieuws, wij delen graag onze kennis en tips!

Wat levert jou de strijd op google op?
Wat levert jou de strijd op google op?

Wat levert jou de strijd op google op?

Een aloud gezegde in de marketing is dat je ook vindbaar moet zijn. Het is één van de 7 p’s van Bernard Booms en Mary Bitner dat als doel heeft de klant een uitzonderlijke waarde te kunnen leveren. En dus wil je vandaag de dag online aanwezig zijn. Sterker nog: je wil de hoogste positie bij zoekmonopolist Google bezitten. Je bent niet de enige. Je belandt samen met je concurrenten in een biedingsstrijd of je bent veel geld én tijd kwijt aan bijvoorbeeld linkbuilding en optimaliseren van je webteksten (SEO). Hoever ga jij?

Marketingbudget besteden aan google helpt.

Ik zal de laatste zijn die dat ontkent. Ook wij gebruiken de verschillende tools van Google en besteden er geld aan om organisch zo hoog mogelijk in de rangorde tevoorschijn te komen. Dat resulteert nu in een middenpositie op pagina 1. Zouden wij als reclamebureau Rotterdam hoger willen, dan kost die ambitie ons vele honderden euro’s per maand meer. Daarnaast besteden we ook nog een maandelijks budget aan Search Engine Advertising.

Herkenbaar? Vast. Nou zijn er allerlei tools om die positie te verbeteren, zonder extra kosten. Althans, het kost manuren. Maar waarom zou je het doen? Die afweging maken wij regelmatig en daar maak ik jou deelgenoot van.

De p voor bestaande klanten

Onze argumentatie om er niet meer aan te gaan besteden zou deze kunnen zijn: Een bestaande klant weet ons al te vinden. We werken met plezier samen en we spannen ons in om de opdrachtgever zo blij te maken, dat hij meer werk aan ons uitbesteedt. Daarin investeren wij ook, door vaak meer werk te doen dan de opdrachtgever verwacht en hem te verrassen met alternatieve oplossingen. En door relatiemanagement en stimulerende incentives.

Actief werven

Nieuwe klanten zijn natuurlijk welkom. Ook wij hebben ambities en willen graag groeien. Daarin investeren wij tijd en geld. Een actief new business programma, waarin wij niet met hagel schieten maar met scherp, kost nou eenmaal veel inspanningen. Onze vindbaarheid op Google is er onderdeel van, maar niet in die mate dat we meer budget gaan vrijmaken om hoger te komen. Onze bestaande opdrachtgevers zijn namelijk veel belangrijker dan nieuwe.

Optimaliseren klantcontact

Het oude gezegde dat het 5-7 maal effectiever is een bestaande klant vast te houden, dan een nieuwe klant te werven, geldt nog steeds. Investeer dus niet alleen in het aantrekken van nieuwe klanten in jouw website (o.a. middels Google Ads (voorheen Google Adwords), inbound marketing, online adverteren etc.), maar investeer in het optimaliseren van alle klantcontacten én het bieden van die extra toegevoegde waarde om de klant aan je te binden. Zoals Kotler het als ‘Customer Intimacy’ beschrijft: het onder controle hebben van de klantervaring, klantrelatie en de waardering van de klant voor het bedrijf staat centraal’.

New business is niet heilig

Wel noodzaak. Wil jij eens sparren over de afweging wat te investeren in new business? Voor zowel de bestaande als de nieuwe klanten gelden de belangrijkste vragen “Wat is het onderscheidend vermogen van jouw onderneming of merk” en “Wat bezielt jou?”. Daar helpen we jou graag bij.

En wat betreft de strijd om Google’s nr 1 positie? Ik ken in ieder geval 1 winnaar en dat is Google zelf.